در راستای رسیدن به دولت الکترونیک ، شرکت مخابرات استان تهران بر آن است تا با راه اندازی پرتال شرکتی ،دامنه فعالیتهای خود را منطبق با برنامه های کلان جمهوری اسلامی گسترش دهد و بستر خود را برای چنین توسعه ای آماده کند .
در این مقاله سعی شده است ضمن تعریف پرتال سازمانی (پرتال انواع مختلف دارد که بحث ما در این مقاله بر روی پرتال های سازمانی می باشد ) مسائل و موانع موجود در راه رسیدن به پرتال سازمانی بیان گردد .پرتالها در حقیقت رابط های مبتنی بر وب هستند که با اتصال به منابع اطلاعاتی مختلف و دریافت اطلاعات ، آنها را در یک چهارچوب منسجم و ساخت یافته در اختیار کاربران قرار می دهند .پرتال سازمانی درگاهی است که از طریق آن دستیابی توزیع شده به اطلاعات و خدمات و سرویسها برای کاربرانی که خواهان این اطلاعات و خدمات هستند به سادگی و با سرعت کافی امکان پذیرمی باشد.یکی از ارتباطات مورد نیاز در پرتال کلیه افراد حقیقی و حقوقی می باشند که به نوعی پس از ارتباط با شرکت از طریق پرتال ، خواهان دریافت خدمت و یا اطلاعات می باشند .لذا در این بخش مشتریان شرکت به شرح زیر تعریف می گردند :
• متقاضیان تلفن ثابت
• مشترکین تلفن ثابت
• متقاضیان خط خصوصی و دیتا
• مشترکین خط خصوصی و دیتا
• متقاضیان استخدام و .....
ولی با راه اندازی پرتال در مواردی مانند درخواست تلفن ثابت یا خط خصوصی و دیتا و .... دیگر نمی توان از مردم خواست که با مراجعه ، ابتدا احراز هویت گردند و بعد درخواست خود را ازطریق اینترنت ارسال نمایند .لذا قطعاٌ در سطح شرکت و با همکاری قوه قضائیه و وزارت دادگستری و سایر سازمانهای ذیربط می بایست چهارچوبها یی جهت احراز هویت مشتریان ایجاد و ابلاغ گردد.به طبع با تدوین دستورالعمل های مناسب، برای ارائه سرویسهای مشترکین نیز، دیگر نیازی به مراجعه به مراکز و دریافت رمز عبور نمی باشد .از پیامدهای راه اندازی پرتال سازمانی رسیدن به یک سازمان بدون کاغذ است ،لذا می بایست تا قبل از آن فرهنگ سازی مناسب در سطح سازمان انجام و پرسنل در هر رده شغلی با مفاهیم پرتال آشنا و تصویر صحیحی از آینده سازمان داشته باشند .انجام این امر با برگزاری سمینارهایی در سطح مدیران ، کارشناسان و کارمندان و همچنین ارائه مقالات در نشریات داخلی سازمان می تواند صورت گیرد .